Verbonden partijen
Wij spreken van een Verbonden partij als het een privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisatie betreft waarin de gemeente een bestuurlijk en financieel belang heeft.
Op grond van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV), dient de gemeente in de begroting aandacht te besteden aan partijen, waarmee de gemeente een bestuurlijke en financiële band heeft. Er zijn immers bestuurlijke, beleidsmatige en/of financiële belangen en risico's, die uit gemeenschappelijke regelingen, deelnemingen in NV's, stichtingen of verenigingen of andere overeenkomsten kunnen voortvloeien.
Verbonden partijen
ODRN
- Rechtsvorm
- Gemeenschappelijke regeling
- Vestigingsplaats
- Nijmegen
- Verantwoordelijke portefeuille
- S. Thijssen
- Functie(s) betrokken bestuurder(s)
- Lid algemeen bestuur/Lid dagelijks bestuur
- Deelnemers
- Beuningen, Druten, Heumen, Nijmegen, Wijchen, Berg en Dal en provincie Gelderland
Openbaar en gemeentelijk belang
Gemeenschappelijke behartiging van de belangen van de deelnemers op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving in het kader van het omgevingsrecht. Het doel van de vorming van de ODRN is het bereiken van een hogere kwaliteit van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) en door bundeling van deze taken de efficiency te verbeteren. Alle deelnemende gemeenten hebben hun milieutaken ingebracht (verplichting vanuit het Rijk). De gemeente Berg en Dal, gemeente Nijmegen en de provincie Gelderland hebben ook de uitvoering van de bouwtaken (Wabo-breed) ingebracht.
Ontwikkelingen
Verder vormgeven van de externe gerichtheid. Een belangrijk uitgangspunt is leren en verbeteren. De investering in het management informatiesysteem (WRS) van de laatste jaren betaalt zich uit. Het permanente zicht op de stand binnen het primaire proces maakt dat de ODRN levert wat afgesproken is. Daarmee presenteert het zich als een betrouwbare partner naar de opdrachtgever. Het wetsvoorstel omtrent private kwaliteitsborging en de Omgevingswet (geplande gefaseerde invoering vanaf 2019) zullen effect hebben op de uitvoering van de VTH-taken door de ODRN.
Rekening 2015 Begroting 2016 Begroting 2017 Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal -1.381 -1.601 -1.590 Begin boekjaar Eind boekjaar Aandeel belang (%) 13,87% 13,87% Resultaat 538 Omvang eigen vermogen 968 738 Omvang vreemd vermogen 2.809 3.252 Toelichting
Opgenomen zijn de cijfers uit het laatst bekende verantwoordingsjaar 2016
Risico's
Het totaal van de risico's van de ODRN bedraagt € 803.000. Hiervan heeft € 200.000 betrekking op bedrijfsvoeringsrisico's die de ODRN zelf kan opvangen. De overige (bestuurlijke) risico's bedragen dan € 603.000. De ODRN rekent vervolgens met een dempingsfactor van 0,6 omdat niet alle risico's zich tegelijkertijd zullen voordoen. 0,6 x € 603.000 = € 361.800. Onze gemeente heeft een aandeel van 13,87%. € 361.800 x 13,87% = € 50.000.
Verbonden partijen
VRGZ
- Rechtsvorm
- Gemeenschappelijke regeling
- Vestigingsplaats
- Nijmegen
- Verantwoordelijke portefeuille
- M. Slinkman
- Functie(s) betrokken bestuurder(s)
- Lid Algemeen bestuur
- Deelnemers
- Berg en Dal, Beuningen, Buren, Culemborg, Druten, Geldermalsen, Heumen, Lingewaal, Maasdriel, Neder-Betuwe, Neerijnen, Nijmegen, Tiel, West Maas en Waal, Wijchen en Zaltbommel.
Openbaar en gemeentelijk belang
De VRGZ behartigt de belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van hulpverlening en veiligheid.
Ontwikkelingen
In de programmabegroting 2018 en meerjarenraming 2019-2021 is zo veel mogelijk rekening gehouden met de volgende voorzienbare ontwikkelingen: - landelijke meldkamerorganisatie - (tijdelijke) Wet Ambulancezorg - volumegroei ambulancezorg - decentralisatie van zorgtaken naar gemeenten - omgevingswet - informatiebeveiliging - gemeenteraadsverkiezingen - toename aantal evenementen - snelheid van communicatie - klimaatveranderingen
Rekening 2015 Begroting 2016 Begroting 2017 Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal -1.982 -1.998 -2.057 Begin boekjaar Eind boekjaar Aandeel belang (%) 5,75% 5,75% Resultaat -188 Omvang eigen vermogen 5.881 5.901 Omvang vreemd vermogen 46.070 46.396 Toelichting
Risico's
Volgens het rapport van de Adviesfunctie van de gemeente Nijmegen is ons aandeel in het berekende risico € 86.272. Dit is gebaseerd op het verschil tussen de risico's en de aanwezige reserve. Daarnaast heeft de VRGZ een bezuinigingstaakstelling gekregen van € 850.000. Het aandeel van onze gemeente is ongeveer € 49.000. Ervan uitgaande dat hiervan 75% gerealiseerd kan worden, is het risico dat blijft hangen 25% ofwel ongeveer € 12.000. Het totale risico komt hiermee op € 98.000.
Verbonden partijen
Dar N.V.
- Rechtsvorm
- Vennootschappen en coöperaties
- Vestigingsplaats
- Nijmegen
- Verantwoordelijke portefeuille
- S. Thijssen
- Functie(s) betrokken bestuurder(s)
- Algemene vergadering aandeelhouders
- Deelnemers
- Beuningen, Druten, Heumen, Nijmegen, Wijchen en Berg en Dal
Openbaar en gemeentelijk belang
Verwerking van afval in de regio Nijmegen.
Ontwikkelingen
Door de bundeling van kennis van de uitvoering en afvalbeleid bij DAR versterken we de regionale afvalsamenwerking. Dit geeft een impuls aan het afvalbeleid. Het wordt eenvoudiger om de ambities en gewenste innovaties rondom duurzaam afvalbeheer te realiseren. Innovatie vraagt immers kennis, kennis vraagt schaalgrootte. Een gezamenlijke aanpak kan, mits goed uitgevoerd, ook op een efficiëntere manier gebeuren. Door de grotere schaal (gemeente Nijmegen zorgt voor een verdubbeling van de schaalgrootte) kunnen meer financiële en kwaliteitsvoordelen behaald worden. Ook zijn er synergievoordelen te behalen bij de inzameling. De inzamelroute hoeft immers niet op te houden bij een gemeentegrens. Voor sommige afvalstromen is er echter eerst wel een zekere harmonisatie nodig in de inzamelmethodiek. Zo is een synergievoordeel behaald bij een regionale infrastructuur van milieustraten. Als aandeelhouder is de gemeente verbonden aan één partij. Dit geeft meer stabiliteit in de begroting en in de communicatie naar de burger. Een nadeel van het aansluiten bij een regionaal afvalbedrijf is een verlies van marktwerking. De regiogemeenten hebben vooraf daarom de eis van marktconforme tarieven neergelegd. De marktconformiteit is gewaarborgd door van DAR een hybride organisatie te maken die met een bepaalde basis aan capaciteit en know how de inzamelactiviteiten rond restafval/gft en kunststof indien mogelijk aan de markt overlaat. Jaarlijks verantwoord Dar de mate waarin de activiteiten aan de markt worden overgelaten. Dit betekent dat gemeenten de zekerheid hebben dat bij een imperfecte markt de tarieven niet onverwacht zullen stijgen. DAR functioneert immers als tariefplafond. Aan de onderkant kunnen gemeenten binnen de toekomstige DAR wel profiteren van de (incidentele) marktvoordelen zolang deze wel functioneert. Het inzetten van DAR als gezamenlijk regiebedrijf c.q. hybride organisatie geeft regiogemeenten een gezamenlijk instrument in handen om de regionale afvalsamenwerking te intensiveren. Daarmee worden op een meer gestructureerde manier synergie- en efficiencyvoordelen gerealiseerd. Hierbij wordt ook gedacht aan voordelen op andere gebieden zoals sociale werkgelegenheid. Inmiddels worden er ook IBOR(Integraal Beheer Openbare Ruimte)-taken door de DAR uitgevoerd; in combinatie met inzet van medewerkers van het Werkbedrijf.
Rekening 2015 Begroting 2016 Begroting 2017 Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal 16 63 30 Begin boekjaar Eind boekjaar Aandeel belang (%) 6.234 aandelen(5,67%) 6.234 aandelen(5,67%) Resultaat 1.147 Omvang eigen vermogen 0 0 Omvang vreemd vermogen 0 0 Toelichting
Opgenomen zijn de cijfers uit het laatst bekende verantwoordingsjaar 2016
Risico's
Dar wordt hoofdzakelijk gefinancierd via langlopende leningen met de gemeente Nijmegen en de gemeenten geven voorschotten gedurende het jaar. Bij eventuele kortlopende tekorten heeft Dar een kredietfaciliteit bij de ING bank. De realisatie van een gepland regionaal textielsorteerbedrijf gaat niet door. De sterk schommelende marktontwikkelingen in de textielmarkt maken de ontwikkeling van een dergelijke onderneming een te risicovolle onderneming.
Verbonden partijen
Vitens
- Rechtsvorm
- Vennootschappen en coöperaties
- Vestigingsplaats
- Arnhem
- Verantwoordelijke portefeuille
- A. ten Westeneind
- Functie(s) betrokken bestuurder(s)
- Afgevaardigde in Algemene Vergadering van Aandeelhouders
- Deelnemers
- Gemeenten en provincies in het verzorgingsgebied van Vitens
Openbaar en gemeentelijk belang
Het voorzien in schoon en veilig drinkwater.
Ontwikkelingen
Vitens wil vooruitlopen op de volgende ontwikkelingen: - zowel burgers als overheden eisen in toenemende mate transparantie en verantwoording; - zichtbaar maken hoe de kwaliteit van drinkwater hoog wordt gehouden; - uitspraak doen in het debat over bescherming waterbronnen; - leveren van hoge flexibiliteit en service; - meer online-dienstverlening.
Rekening 2015 Begroting 2016 Begroting 2017 Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal 39 36 32 Begin boekjaar Eind boekjaar Aandeel belang (%) 13.352 gewone aandelen(0,23%) 13.352 gewone aandelen(0,23%) Resultaat 13.000 Omvang eigen vermogen 526.300 525.700 Omvang vreemd vermogen 1.223.800 1.223.900 Toelichting
Financieel resultaat en omvang eigen- en vreemd vermogen zijn de verwachte resultaten over 2018
Risico's
Geen gegevens bekend.
Verbonden partijen
Euregio
- Rechtsvorm
- Gemeenschappelijke regeling
- Vestigingsplaats
- Kleve
- Verantwoordelijke portefeuille
- M. Slinkman
- Functie(s) betrokken bestuurder(s)
- Lid Euregioraad
- Deelnemers
- Duitse en Nederlandse gemeenten, regionale overheden
Openbaar en gemeentelijk belang
Stimuleren van de grensoverschrijdende samenwerking in het Nederlands-Duits grensgebied.
Ontwikkelingen
De versterking van grensoverschrijdende samenwerking geldt voor vele beleidsterreinen zoals economische ontwikkeling, onderwijs en arbeidsmarkt, cultuur en sport, toerisme en recreatie, milieubescherming en afvalverwerking, natuurbehoud en landschapsbeheer en sociale zaken.
Rekening 2015 Begroting 2016 Begroting 2017 Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal -9 -9 -8 Begin boekjaar Eind boekjaar Aandeel belang (%) Niet bekend Niet bekend Resultaat 1.315 Omvang eigen vermogen 1.314 1.315 Omvang vreemd vermogen 2.300 2.391 Toelichting
Opgenomen zijn de cijfers van het laatst bekende verantwoordingsjaar 2016.
Risico's
Risico's van enige omvang zijn niet te verwachten. De Euregio heeft een stabiele en solide financiële positie.
Verbonden partijen
GO regio Arnhem Nijmegen
- Rechtsvorm
- Gemeenschappelijke regeling
- Vestigingsplaats
- Nijmegen
- Verantwoordelijke portefeuille
- M. Slinkman
- Functie(s) betrokken bestuurder(s)
- Afgevaardigde gemeente
- Deelnemers
- 19 gemeenten 19 gemeenten
Openbaar en gemeentelijk belang
Na de opheffing van de Stadsregio Arnhem – Nijmegen is in de regio Arnhem-Nijmegen de wens blijven bestaan om op een aantal gebieden samen te blijven werken, te weten economie, wonen, mobiliteit en duurzaamheid. Deze samenwerking is geregeld in een lichte vorm van een gemeenschappelijke regeling: het Gemeenschappelijk Orgaan (GO). Het GO richt zich op een structurele verbetering van het vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven in de Arnhem Nijmegen City Region, in zowel nationaal als internationaal perspectief. Doel van het GO is om op de gebieden economie, mobiliteit, wonen en duurzaamheid beleid onderling en met de provincie af te stemmen. Het GO bestaat uit een Bestuurlijk Overleg (hier nemen over het algemeen de burgemeesters in plaats). Onder dit Bestuurlijk Overleg hangen 4 regionale portefeuillehoudersoverleggen: economie, wonen, duurzaamheid en mobiliteit.
Ontwikkelingen
De ambitie is om te werken aan een steviger profiel van de regio.
Rekening 2015 Begroting 2016 Begroting 2017 Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal -105 -51 -51 Begin boekjaar Eind boekjaar Aandeel belang (%) 4,47% 4,47% Resultaat 0 Omvang eigen vermogen 0 0 Omvang vreemd vermogen 0 0 Toelichting
De deelnemende gemeenten dragen bij in de uitgaven van het gemeenschappelijk orgaan. De totale uitgaven in de begroting 2018 zijn geraamd op € 1.134.989. Bijdrage per inwoner is dan € 1,50.
Risico's
Geen gegevens bekend.
Verbonden partijen
RBT-Kan
- Rechtsvorm
- Stichtingen en verenigingen
- Vestigingsplaats
- Elst
- Verantwoordelijke portefeuille
- S. Fleuren
- Functie(s) betrokken bestuurder(s)
- Afgevaardigde gemeente
- Deelnemers
- 18 gemeenten in de regio Arnhem Nijmegen
Openbaar en gemeentelijk belang
Het vergroten van het toeristisch marktaandeel van de Regio Arnhem Nijmegen.
Ontwikkelingen
Samen met het Veluws Bureau voor Toerisme (VBT) heeft RBT/KAN Regiomarketing Gelderland opgericht voor de toeristische marketing van beide regio's. In september 2016 is de strategische marketingvisie 2017-2020 gepresenteerd.
Rekening 2015 Begroting 2016 Begroting 2017 Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal -45 -46 -46 Begin boekjaar Eind boekjaar Aandeel belang (%) Niet bekend Niet bekend Resultaat 0 Omvang eigen vermogen 0 0 Omvang vreemd vermogen 0 0 Toelichting
De gemeentelijke bijdrage is bepaald op basis van het aantal inwoners. De bijdrage per inwoner bedraagt € 1,34.
Risico's
Geen gegevens bekend.
Verbonden partijen
IBO
- Rechtsvorm
- Gemeenschappelijke regeling
- Vestigingsplaats
- Wijchen
- Verantwoordelijke portefeuille
- S. Thijssen
- Functie(s) betrokken bestuurder(s)
- Afgevaardigde gemeente
- Deelnemers
- Wijchen, Beuningen, Heumen en Berg en Dal
Openbaar en gemeentelijk belang
Opsporing van uitkeringsfraude
Ontwikkelingen
Handhaven in de sociale zekerheid is een van de voornaamste doelen van het huidige kabinet. Centraal staan een steviger aanpak van fraude in de sociale zekerheid, het betrappen van fraudeurs en het aanpakken van uitbuiting van werknemers. Per 1 januari 2013 is de wetgeving rondom handhaving fors aangescherpt. Dit resulteert in een hardere aanpak van (sociale zekerheid) fraude met daarbij behorende hogere straffen. De straffen bestaan uit een forse boete bij het schenden van de plicht om informatie te verstrekken (een boete die in verhouding staat tot de benadeling of het financiële voordeel) en bij herhaalde fraude gedurende enkele maanden geen uitkering.
Rekening 2015 Begroting 2016 Begroting 2017 Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal -66 -85 -79 Begin boekjaar Eind boekjaar Aandeel belang (%) 29,54% 29,54% Resultaat 0 Omvang eigen vermogen 8 5 Omvang vreemd vermogen 153 164 Toelichting
De deelnemende gemeenten dragen bij in het in het begrotingstekort. De bijdrage wordt berekend op basis van het aantal inwoners per 1 januari van het betreffende jaar en het aantal afgewikkelde opdrachten. Het IBO brengt éénmaal per jaar een voorschot in rekening bij de deelnemende gemeenten. Het IBO kan hierdoor aan haar betalingsverplichtingen voldoen. Als er onvoldoende geld mocht zijn, schiet de gemeente Wijchen voor.
Risico's
Door verdeling van het nadelig saldo over de deelnemende gemeenten heeft de gemeenschappelijke regeling geen behoefte aan extra reserves. Voor de gemeente vormt dit wel een risico.
Verbonden partijen
BNG
- Rechtsvorm
- Vennootschappen en coöperaties
- Vestigingsplaats
- Den Haag
- Verantwoordelijke portefeuille
- S. Fleuren
- Functie(s) betrokken bestuurder(s)
- Afgevaardigde aandeelhoudersvergadering
- Deelnemers
- Overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang
Openbaar en gemeentelijk belang
BNG is de bank van en voor overheden en voor instellingen met een maatschappelijk belang. De bank draagt bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de inwoners.
Ontwikkelingen
De rente die een bank moet betalen om geld te kunnen lenen is afhankelijk van de kredietstatus. De BNG heeft de hoogste rating: AAA. Daarbij heeft de BNG eind 2015 het predicaat "nationaal systeemrelevante bank" gekregen. Dit betekent dat de BNG de vijfde bank van Nederland is die zo belangrijk wordt gevonden dat hij niet "om kan vallen"'. Van de Nederlandse banken kwam de BNG in de zomer van 2016 als beste uit de Europese stresstest.
Rekening 2015 Begroting 2016 Begroting 2017 Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal 105 145 140 Begin boekjaar Eind boekjaar Aandeel belang (%) 103.116 aandelen(0,19%) 103.116 aandelen(0,19%) Resultaat 0 Omvang eigen vermogen 416.300 448.600 Omvang vreemd vermogen 1.453.480 1.495.140 Toelichting
Gemeente Berg en Dal heeft 103.116 aandelen van de BNG. Jaarlijks wordt over de winst 25% dividend uitgekeerd aan de aandeelhouders. De BNG verstrekt geen begrotingscijfers. Zij moet zich houden aan de regels van de Autoriteit Financiële Markten. Deze regels houden onder andere in dat er geen koersgevoelige informatie wordt verstrekt. Opgenomen zijn daarom de cijfers van het laatst bekende verantwoordingsjaar 2016.
Risico's
Geen gegevens bekend
Verbonden partijen
Munitax
- Rechtsvorm
- Gemeenschappelijke regeling
- Vestigingsplaats
- Beuningen
- Verantwoordelijke portefeuille
- S. Fleuren
- Functie(s) betrokken bestuurder(s)
- Afgevaardigde gemeente
- Deelnemers
- Beuningen, Heumen, Wijchen, Druten en Berg en Dal
Openbaar en gemeentelijk belang
De deelnemende gemeenten hebben een gezamenlijke uitvoeringsorganisatie. Deze is ondergebracht bij de centrumgemeente Beuningen, op basis van de wet Gemeenschappelijke Regelingen. De taken van Munitax zijn vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling en bestaan uit: a. de heffing en invordering van belastingen; b. de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ); c. het administreren van de relevante vastgoedgegevens; d. het verstrekken van vastgoedgegevens aan de deelnemers en derden.
Ontwikkelingen
Rekening 2015 Begroting 2016 Begroting 2017 Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal -555 -519 -512 Begin boekjaar Eind boekjaar Aandeel belang (%) 25,23% 25,23% Resultaat 0 Omvang eigen vermogen 0 0 Omvang vreemd vermogen 0 0 Toelichting
De deelnemende gemeenten dragen ieder voor hun aandeel bij in de kosten van de gemeenschappelijke regeling.
Risico's
Geen gegevens bekend.
Verbonden partijen
GGD Gelderland Zuid
- Rechtsvorm
- Gemeenschappelijke regeling
- Vestigingsplaats
- Nijmegen
- Verantwoordelijke portefeuille
- S. Thijssen
- Functie(s) betrokken bestuurder(s)
- lid algemeen bestuur
- Deelnemers
- 18 gemeenten
Openbaar en gemeentelijk belang
De GGD voert de wettelijke taken uit de Wet Publieke Gezondheid en Jeugdwet uit. Naast de wettelijke taken voert de GGD-Gelderland Zuid ook andere taken uit bijvoorbeeld op het gebied van maatschappelijke opvang en jeugd.
Ontwikkelingen
De GGD heeft in 2015 een nieuwe meerjarenstrategie vastgesteld. Deze strategie is vormgegeven in diverse uitvoeringsprogramma's die vanaf 2017 zijn gestart. Het werk en de ontwikkeling van de GGD gaat hier van uit. De uitvoering van de nieuwe taken Wmo en jeugdhulp en de kanteling en de wijkgerichte werkwijze met lokale netwerken/sociale wijkteams heeft ook invloed op het werk van de GGD. De GGD zal haar taken op het gebied van publieke gezondheid meer samen met de lokale organisaties uitvoeren. We hebben nog niet besloten of we Veilig Thuis definitief door de GGD laten uitvoeren.
Rekening 2015 Begroting 2016 Begroting 2017 Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal -913 -1.091 -1.284 Begin boekjaar Eind boekjaar Aandeel belang (%) 5,85% 5,85% Resultaat 180 Omvang eigen vermogen 937 912 Omvang vreemd vermogen 3.991 5.463 Toelichting
Opgenomen zijn de cijfers van het laatst bekende verantwoordingsjaar 2016
Risico's
In de praktijk is gebleken, dat de jaarrekeningen meestal sluiten met een positief saldo. Hierdoor verwachten we weinig risico.
Verbonden partijen
Grenzland Draisine GMBH
- Rechtsvorm
- Vennootschappen en coöperaties
- Vestigingsplaats
- Kranenburg(Duitsland)
- Verantwoordelijke portefeuille
- S. Fleuren
- Functie(s) betrokken bestuurder(s)
- Lid toezichtsraad
- Deelnemers
- Kleve, Kranenburg en Berg en Dal
Openbaar en gemeentelijk belang
Toeristische exploitatie van het spoortracé Groesbeek-Kranenburg-Kleve
Ontwikkelingen
Rekening 2015 Begroting 2016 Begroting 2017 Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal 0 0 0 Begin boekjaar Eind boekjaar Aandeel belang (%) 33,33% 33,33% Resultaat 3 Omvang eigen vermogen 20 12 Omvang vreemd vermogen 0 0 Toelichting
Door de gemeente Berg en Dal is in totaal € 40.000 ingelegd. Bij de oprichting € 10.000 en in 2015 een eenmalige exploitatiebijdrage van € 30.000. Het financieel resultaat en de omvang van het eigen vermogen is gebaseerd op het jaar 2016.
Risico's
Geen gegevens bekend.
Verbonden partijen
Leisurelands
- Rechtsvorm
- Vennootschappen en coöperaties
- Vestigingsplaats
- Arnhem
- Verantwoordelijke portefeuille
- S. Fleuren
- Functie(s) betrokken bestuurder(s)
- Afgevaardigde aandeelhoudersvergadering
- Deelnemers
- 22 Gemeenten en een gemeenschappelijke regeling met recreatiegebieden in Gelderland en Noord Limburg.
Openbaar en gemeentelijk belang
Het in stand houden, optimaliseren en laagdrempelig toegankelijk houden van openbare recreatieplassen.
Ontwikkelingen
De kans op maatschappelijk rendement kan worden vergroot als de recreatieplassen van Leisurelands door meer inwoners worden bezocht. Ondermeer door het laagdrempelig houden van deze recreatievoorzieningen.
Rekening 2015 Begroting 2016 Begroting 2017 Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal 0 0 0 Begin boekjaar Eind boekjaar Aandeel belang (%) 3.098 aandelen(1,57%) 3.098 aandelen(1,57%) Resultaat 1.275 Omvang eigen vermogen 55.004 56.279 Omvang vreemd vermogen 20.958 20.195 Toelichting
Opgenomen zijn de cijfers van het laatst bekende verantwoordingsjaar 2016. De gemeente Berg en Dal verstrekt geen subsidie aan deze verbonden partij en Leisurelands keert geen dividend uit.
Risico's
Geen gegevens bekend
Verbonden partijen
MARN
- Rechtsvorm
- Vennootschappen en coöperaties
- Vestigingsplaats
- Nijmegen
- Verantwoordelijke portefeuille
- S. Thijssen
- Functie(s) betrokken bestuurder(s)
- Voorzitter algemeen bestuur
- Deelnemers
- 10 gemeenten in de regio Nijmegen
Openbaar en gemeentelijk belang
De MARN is een samenwerking tussen een tiental gemeenten in de regio Nijmegen. Deze samenwerking richt zich op het brede terrein van milieu. Door de regionalisering van de Dar en de komst van de ODRN is het (regionale) belang van MARN op het gebied van projecten voor afval en milieu afgenomen. MARN heeft als gemeenschappelijke regeling nog wel een belangrijke rol om met de regiogemeenten onze belangen in de ARN te behartigen.
Ontwikkelingen
De gemeente Berg en Dal maakt samen met 9 regiogemeenten deel uit van de gemeenschappelijke regeling MARN. De MARN is aandeelhouder van de afvalenergiecentrale ARN BV te Weurt. Daar wordt het huishoudelijke restafval uit de regio verbrand. Dit levert energie/stroom op. Naast aandeelhouder is de MARN ook klant van ARN B.V. en heeft in die zin een "afval-aanleveringsovereenkomst" met ARN. In 2015 is door MARN besloten deze overeenkomst met 5 jaar te verlengen, waarbij afgesproken is dat de in 2010 bedongen korting van 25,71% op het verwerkingstarief wordt voortgezet én aanvullend vanaf 2021 een korting van 6% op het tarief zal worden toegepast. Bovendien is de ARN gevraagd meer inzicht te geven in onder andere de tariefopbouw. De geboden korting beschouwen we dan ook beschouwd als een minimum en de discussie over het tarief zullen we blijven voeren. Als afvalverwerker is ARN bezig met de ontwikkeling van een milieuvriendelijke verwerkingsmethode van incontinentiemateriaal.
Rekening 2015 Begroting 2016 Begroting 2017 Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal 50 42 48 Begin boekjaar Eind boekjaar Aandeel belang (%) 10,33% 10,33% Resultaat 456 Omvang eigen vermogen 541 517 Omvang vreemd vermogen 2.000 2.000 Toelichting
Opgenomen zijn de cijfers van het laatst bekende verantwoordingsjaar 2016
Risico's
De risico's van de MARN zijn beperkt. Door het algemeen bestuur is in juni 2014 besloten dat de MARN geen weerstandsvermogen dient aan te houden anders dan de € 10.000 uit de begrotingspost onvoorzien. Indien de algemene reserve onvoldoende is om in een bepaald jaar tekorten, die voortvloeien uit de rekening, op te vangen en er geen andere dekking kan worden gevonden dan dragen de deelnemende gemeenten naar rato mee in het tekort.
Verbonden partijen
MGR
- Rechtsvorm
- Gemeenschappelijke regeling
- Vestigingsplaats
- Nijmegen
- Verantwoordelijke portefeuille
- S. Fleuren/S. Thijssen
- Functie(s) betrokken bestuurder(s)
- Lid algemeen bestuur/Lid dagelijks bestuur
- Deelnemers
- Beuningen, Druten, Heumen, Nijmegen,Mook en Middelaar, Wijchen, Berg en Dal
Openbaar en gemeentelijk belang
De MGR heeft 2 modules, het Werkbedrijf en IRvN. De gemeente Berg en Dal is deelnemer in beide modules. Het Werkbedrijf voert de op re-integratie gerichte taken uit de Participatiewet en de taken op grond van de Wet sociale werkvoorziening uit. De module IRvN voert een aantal ICT-taken uit voor de gemeenten in de regio.
Ontwikkelingen
Rekening 2015 Begroting 2016 Begroting 2017 Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal -7.182 -6.756 -6.839 Begin boekjaar Eind boekjaar Aandeel belang (%) 10,96% 10,96% Resultaat 472 Omvang eigen vermogen 239 472 Omvang vreemd vermogen 10.123 23.370 Toelichting
Opgenomen zijn de cijfers van laatst bekende verantwoordingsjaar 2016
Risico's
De risico's van het Werkbedrijf staan in de begroting van het Werkbedrijf. Aangezien het Werkbedrijf geen algemene reserve mag aanhouden, moet elke gemeente haar risicodeel in de eigen begroting opnemen. De verwachtingswaarde van de risico's bedraagt € 3,945 miljoen en het risico op € 1,976 miljoen. Ons aandeel bedraagt daarin ongeveer 9%.
Verbonden partijen
BVO DRAN
- Rechtsvorm
- Gemeenschappelijke regeling
- Vestigingsplaats
- Arnhem
- Verantwoordelijke portefeuille
- A. ten Westeneind
- Functie(s) betrokken bestuurder(s)
- Bestuurslid
- Deelnemers
- 19 gemeenten
Openbaar en gemeentelijk belang
De DRAN houdt toezicht op de financiën en uitvoering van het vervoer voor bijzondere doelgroepen ( bijvoorbeeld gehandicapten).
Ontwikkelingen
Rekening 2015 Begroting 2016 Begroting 2017 Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal 0 -235 -286 Begin boekjaar Eind boekjaar Aandeel belang (%) 4,5% 4,5% Resultaat 0 Omvang eigen vermogen 0 0 Omvang vreemd vermogen 0 0 Toelichting
Risico's