Lokale heffingen
Deze paragraaf gaat over de belastingen en heffingen die een gemeente mag innen. Er wordt ingegaan op de volgende onderdelen:
- de verwachte (geraamde) belastinginkomsten
- het beleid over de lokale heffingen
- een overzicht van de diverse heffingen
- een beschrijving van het kwijtscheldingsbeleid
- een aanduiding van de lokale lastendruk
De gemeente mag een aantal belastingen en heffingen innen. Deze gemeentelijke belastingen en heffingen maken voor ongeveer 16% deel uit van de gemeentelijke inkomsten. We maken in het gemeentelijk belastinggebied onderscheid tussen:
- belastingen, dit zijn onder andere de onroerende-zaakbelastingen (OZB), toeristenbelasting en forensenbelasting: de opbrengst hiervan is niet gekoppeld aan bepaalde diensten die wij aanbieden.
- bestemmingsheffingen, zijn heffingen die gekoppeld zijn aan een bepaalde dienst van de gemeente. Dit zijn bijvoorbeeld de afvalstoffenheffing, rioolheffing en leges.
Lokale heffingen
Geraamde inkomsten
Geraamde inkomsten
Hieronder vindt u een overzicht van de verwachte (geraamde) belastinginkomsten voor de jaren 2017 en 2018 en de gerealiseerde inkomsten 2016. De regels met betrekking tot belastingen worden vastgelegd in een zogenaamde verordening. Per verordening of belastingsoort zijn de inkomsten afzonderlijk vermeld.
In vergelijking met de verwachte opbrengsten 2017 is de raming van de totale belastingen opbrengsten in 2018, per saldo € 288.000 hoger.
De belangrijkste verklaringen zijn:
- meer OZB-opbrengsten € 70.000 door inflatiecorrectie 1,4%;
- € 14.000 meer inkomsten op de afvalstoffenheffing en huisvuilzakken uitgaande van 100%
kostendekkendheid;
- hogere opbrengsten rioolheffing € 315.000 gebaseerd op de werkelijke opbrengsten in
2017 en de tariefstijging van 5% conform GRP. Daarnaast wordt de tariefsverhoging van
5% ingelopen, die in 2017 niet is doorgevoerd;
- de legesopbrengsten worden voor 2017 € 102.000 lager ingeschat. Met name de leges
voor persoonsdocumentatie (rijbewijs, paspoort, enzovoorts).Onder het kopje 'Overzicht op hoofdlijnen per heffing' leggen we uit welke ontwikkelingen er zijn. Ook leggen we de voorgenomen wijzigingen van de tarieven voor 2018 uit.
bedragen x € 1.000
Rekening
Begroting
Begroting
Verschil
2016
2017
2018
Begroting-
Begroting
Legesverordening
1.235
1.383
1.281
-102
Verordening marktgelden
- Marktgelden
18
25
20
-5
Verordening afvalstoffenheffing
- Afvalstoffenheffing
2.258
2.750
2.764
14
- Huisvuilzakken
262
396
375
-21
Verordening rioolheffing
- Rioolheffing
3.073
3.071
3.386
315
Verordening Grafrechten
- Grafrechten
48
45
45
-
Verordening OZB
- Onroerendezaakbelasting
4.988
5.076
5.146
70
Verordening Forensenbelasting
- Forensenbelasting
12
13
15
2
Verordening Toeristenbelasting
- Toeristenbelasting
248
235
250
15
Totaal geraamde belastinginkomsten
12.143
12.994
13.282
288
Lokale heffingen
Beleid lokale heffingen
Beleid lokale heffingen
Op 6 juli 2017 is de Kadernota 2018 vastgesteld. Hierin staat het beleid opgenomen over de lokale heffingen voor de komende jaren. Bij het opstellen van de begroting 2018, en de meerjarenraming, is van dit financiële kader uitgegaan.
Voor de OZB betekent dit een stijging van 1,4% (inflatiecorrectie).
We gaan ervan uit dat de afvalstoffenheffing, rioolheffing, het rioolaansluitrecht en de leges 100% kostendekkend zijn. Dit betekent dat de opbrengsten en kosten aan elkaar gelijk zijn.
De tarieven toeristenbelasting stijgen met € 0,01 per overnachting per persoon. Dit sluit aan met de in het verleden gemaakte afspraken met de STER (Stichting Toerisme en Recreatie).
Voor de forensenbelasting sluiten we aan bij ons gemeentelijk beleid over de toeristenbelasting. Uitgaande van het laagste tarief toeristenbelasting betekent dit een verhoging van het tarief forensenbelasting met 2%.
Munitax voert voor onze gemeente de belastingwerkzaamheden en de Wet Waardering Onroerende Zaken (Wet WOZ) uit. Munitax is het gemeenschappelijk belastingkantoor waar wij bij zijn aangesloten. Munitax verzendt de belastingaanslagen.
Lokale heffingen
Overzicht op hoofdlijnen per heffing
Overzicht op hoofdlijnen per heffing
Onroerendezaakbelastingen
De inkomsten Onroerendezaakbelastingen (OZB) zijn niet bestemd voor bepaalde producten of diensten. Het is een zogenaamd algemeen dekkingsmiddel.De OZB kent twee soorten belastingen:
- een eigenarenbelasting
dit is belasting die de eigenaar van een gebouw moet betalen. - een gebruikersbelasting
dit is een belasting die een gebruiker bijvoorbeeld een huurder van een gebouw moet betalen.
In tegenstelling tot de eigenarenbelasting wordt de gebruikersbelasting alleen geheven van de gebruikers van niet-woningen. Deze belasting is een zogenaamde tijdstipbelasting. Dit betekent dat de toestand per 1 januari van het betreffende jaar bepalend is voor de OZB-heffing. De OZB wordt berekend op basis van de vastgestelde waarde van het pand. Het tarief is een percentage van de waarde van een gebouw. Deze waarde wordt bepaald op basis van de Wet Waardering Onroerende Zaken (Wet WOZ).
Bij het opstellen van deze begroting is voor 2018 uitgegaan van een verhoging van 1,4% (inflatie). Wij verwachten dat de inkomsten in 2018 € 5.146.000 zullen zijn.
De spelregels over de OZB leggen we vast in een verordening. De verordening OZB 2018 wordt in december 2017 door de gemeenteraad vastgesteld. Omdat de WOZ-waarde van een pand het uitgangspunt is voor de heffing houden we bij het berekenen van de tarieven ook rekening met de verandering in de waarde (waardeontwikkeling) van de panden per 1 januari 2017 ten opzichte van 1 januari 2016 (waardepeildatum).
Toeristenbelasting
De inkomsten Toeristenbelasting zijn ook algemene dekkingsmiddelen. Voor 2018 gaan wij ervan uit dat de tarieven stijgen met € 0,01 per overnachting per persoon. Dit sluit aan bij de in het verleden gemaakte afspraken met de STER (Stichting Toerisme en Recreatie). De opbrengst voor 2018 is begroot op € 250.000.Forensenbelasting
Mensen die meer dan 90 dagen, maar minder dan 9 maanden in één kalenderjaar, in een woning in onze gemeente verblijven en geen inwoner zijn van onze gemeente noemen we forensen. Zij moeten in onze gemeente ook belasting betalen. Dit noemen we de forensenbelasting.
Mensen die forensenbelasting betalen hoeven geen toeristenbelasting te betalen. Dit wordt geregeld in de verordening.
Voor 2017 is het tarief vastgesteld op € 147 per woning per jaar. We sluiten voor de tariefsverhoging voor 2018 aan bij ons gemeentelijk beleid over de toeristenbelasting. Dit betekent een verhoging van 2%. Het tarief wordt afgerond op hele euro’s en komt voor 2018 uit op een bedrag van € 150. Voor 2018 verwachten wij € 15.000 aan inkomsten.Afvalstoffenheffing
Wij brengen afvalstoffenheffing in rekening op grond van de Wet milieubeheer. Iedereen waarvan de gemeente huishoudelijk afval in moet zamelen moet daarvoor belasting betalen.
De verwachte opbrengst in 2018 is € 2.764.000. Op basis van de begrotingsgegevens realiseren wij een dekkingspercentage van 100%. Dit betekent dat we verwachten dat de kosten gelijk zijn aan de opbrengsten. Dit leidt tot een tariefstijging van ongeveer 1,5%.Afvalstoffenheffing
7.3 Afval incl btw
-3.484.292
6.3 Kwijtschelding incl btw
-198.086
0.4 Overhead
-201.146
Totale kosten
-3.883.524
Opbrengst belastingen
2.764.227
Overige opbrengsten
1.119.297
Totale opbrengsten
3.883.524
Dekking
100%
Rioolheffing
De gemeente moet zorgen voor de afvoer van het stedelijk afvalwater (rioolwater) en hemelwater (regenwater). De kosten betalen we uit de rioolheffing.
Eind 2015 heeft de gemeenteraad het Gemeentelijk RioleringsPlan (GRP) 2016-2020 vastgesteld. Het voorstel in het plan om de tarieven te verhogen zijn in 2017 niet uitgevoerd. Dit herstellen we in de begroting 2018. Daarom verhogen we de tarieven voor 2018 met twee keer 5%. Vanaf 2019 verhogen we de tarieven elk jaar met één keer 5%, zoals in het GRP is afgesproken.
De totale opbrengst komt daarmee voor 2018 op € 3.386.000. Op basis van de begroting is de rioolheffing 100% kostendekkend. Dit betekent dat de kosten net zo hoog zijn als de inkomsten.Rioolheffing
7.2 Riolering incl btw
-2.734.077
5.7 Natuurlijk groen
-60.500
6.3 Kwijtschelding incl btw
-198.086
2.1 Schoonhouden wegen
-43.192
0.4 Overhead
-384.145
Totale kosten
-3.420.000
Opbrengst belastingen
3.386.000
Overige opbrengsten
34.000
Totale opbrengsten
3.420.000
Dekking
100%
Rioolaansluitrecht
Bij de harmonisatie van de tarieven in verband met de herindeling (in 2015) is gekozen voor een vast tarief als we een standaard aansluiting op het riool moeten maken. Uitgangspunt hierbij is dat met de opbrengsten de kosten betaald kunnen worden.Rioolaansluitrecht
7.2 Huisaansluitingen incl btw
-9.091
0.4 Overhead
-707
Totale kosten
-9.798
Leges
9.000
Totale opbrengsten
9.000
Dekking
92%
Marktgelden
In de marktgeldverordening staan de gemeentelijke regels over de markt. We verhogen de tarieven voor 2018 met 1,4% (inflatie).
Het dekkingspercentage, inclusief de inkomsten uit staangelden, is 66%. Dit betekent dat met de totale opbrengsten (€ 29.000) voor 2018, 66% van de kosten (€ 44.164) betaald kunnen worden. Er is dus een tekort van € 15.164 (zie ook tabel Marktgelden). Volgens ons zijn kostendekkende tarieven niet haalbaar.Marktgelden
3.3 Markten
-27.312
0.4 Overhead
-16.852
Totale kosten
-44.164
Opbrengst belastingen
20.000
Overige opbrengsten
9.000
Totale opbrengsten
29.000
Dekking
66%
Lijkbezorgingsrechten/Grafrechten
De verordening Lijkbezorgingsrechten is per 1 januari 2017 geharmoniseerd. Met de opbrengst uit de begraafrechten betalen we de kosten van het begraven en het onderhouden van de begraafplaatsen. Voor 2018 verhogen we de tarieven met 1,4% (inflatie).
Wij verwachten een opbrengst van € 45.000. Op basis van de begrotingsgegevens realiseren wij een dekkingspercentage van 33%. Het gevolg is een tekort op de exploitatie van € 90.866 voor 2018. Kostendekkende tarieven vinden we niet haalbaar.Begraafplaatsrechten
7.5 Begraafplaatsen
-121.049
0.4 Overhead
-14.817
Totale kosten
-135.866
Opbrengst belastingen
45.000
Overige opbrengsten
-
Totale opbrengsten
45.000
Dekking
33%
Leges
Op basis van de legesverordening worden de rechten geheven van degenen die gebruik maken van de diensten, beschikbaar gesteld door het gemeentebestuur. De Tarieventabel bij de verordening is conform het VNG-model ingedeeld in drie titels zijnde:
Titel 1 Algemene dienstverlening;
Titel 2 Dienstverlening vallende onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunningen;
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijnen.In artikel 229b van de Gemeentewet is bepaald dat de tarieven zodanig dienen te zijn vastgesteld dat de geraamde baten van de rechten niet uitgaan boven de geraamde lasten. Daar waar rijksnormen of maximumtarieven gelden (zoals bij reisdocumenten), zijn deze leidend. De overige tarieven in de legesverordening worden - los van overige wijzigingen van de legesverordening - verhoogd met een inflatiecorrectie van 1,4%.
Legesverordening
Titel/ hoofdstuk
Onderwerp
Taakveld
Toe te rekenen lasten
Overhead
Totaal lasten
Baten
Dekking in %
Titel 1 Algemene dienstverlening
1
Burgerlijke stand
0.2 Burgerzaken
-53.092
-29.078
-82.170
72.260
88%
2
Reisdocumenten
0.2 Burgerzaken
-248.390
-87.478
-335.869
358.000
107%
3
Rijbewijzen
0.2 Burgerzaken
-117.190
-61.174
-178.363
199.600
112%
4
Verstrekkingen uit basisregistratie personen
0.2 Burgerzaken
-10.088
-4.078
-14.166
7.480
53%
5
Verstrekkingen uit het Kiesregister
n.v.t.
n.v.t.
6
Verstrekkingen o.g.v. Wet bescherming persoonsgegevens
n.v.t.
n.v.t.
7
Bestuursstukken
-
-
-
-
-
8
Vastgoedinformatie
-
-
-
-
-
9
Overige publiekszaken
0.2 Burgerzaken
-29.353
-4.912
-34.265
23.900
70%
10
Gemeentearchief
-
-
-
-
-
11
Huisvestingswet
-
-
-
-
-
12
Leegstandswet
-
-
-
-
-
13
Gemeentegarantie
-
-
-
-
-
14
Marktstandplaats
n.v.t.
n.v.t.
15
Winkeltijdenwet
1.2 APV en bijz. wetten
-
-
-
-
-
16
Kansspelen
1.2 APV en bijz. wetten
-4.287
-2.665
-6.952
5.000
72%
17
Kabels en leidingen
2.1 Verkeer en vervoer
-17.192
-18.422
-35.613
14.000
39%
18
Gehandicaptenparkeer kaart
2.2 Parkeren
-32.115
-12.236
-44.351
4.000
9%
19
Diversen
-
-
-
-
Totaal titel 1
-511.706
-220.043
-731.749
684.240
94%
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunningen
Bouwen
8.3 Wonen en bouwen
-686.741
-9.765
-696.506
551.450
79%
Ruimtelijke ordening
8.1 Ruimtelijke ordening
-125.883
-76.727
-202.610
25.000
12%
Kapvergunningen
5.7 Openbaar groen
-33.722
-10.328
-44.050
2.000
5%
Uitritvergunningen
2.1 Verkeer en vervoer
-12.860
-2.334
-15.193
450
3%
Aanlegvergunningen
5.7 Openbaar groen
-8.336
-7.209
-15.545
3.000
19%
Overigen
-15.239
-4.365
-19.604
1.000
5%
Totaal titel 2
-882.781
-110.728
-993.508
582.900
59%
Totaal titel 1 en 2
-1.394.487
-330.770
-1.725.258
1.267.140
73%
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn
1
Horeca
1.2 APV en bijz. wetten
-19.114
-21.532
-40.645
2.000
5%
2
Organiseren evenementen/markten
-
-
-
-
-
3
Prostitutiebedrijven
n.v.t.
n.v.t.
4
Splitsingsvergunning woonruimten
n.v.t.
n.v.t.
5
Leefmilieuverordening
n.v.t.
n.v.t.
6
Brandbeveiligings- verordening
-
-
-
-
-
7
Kinderopvang
6,1 Peuterspeelzalen
-2.508
-869
-3.377
2.000
59%
8
Overige / Leges APV
1.2 APV en bijz. wetten
-78.956
-87.851
-166.807
9.500
6%
Totaal titel 3
-100.578
-110.251
-210.829
13.500
6%
Totaal titel 1 en 2 en 3
-1.495.066
-441.021
-1.936.087
1.280.640
66%
- een eigenarenbelasting
Lokale heffingen
Kwijtscheldingsbeleid
Kwijtscheldingsbeleid
Het is voor belastingplichtigen mogelijk om voor de onroerendezaakbelastingen, afvalstoffenheffing en de rioolheffing kwijtschelding aan te vragen.
In de begroting 2018 is hiervoor een bedrag van € 350.000 opgenomen.Dit bedrag is geraamd op basis van ervaringscijfers van de laatste twee jaren. Of de aanvrager in aanmerking komt voor kwijtschelding hangt af van zijn persoonlijke financiële situatie. Wij verlenen kwijtschelding als aan alle voorwaarden voor kwijtschelding is voldaan. In onze gemeente hanteren wij de zogenaamde 100 procent kwijtscheldingsnorm. Dit betekent dat mensen met een inkomen op bijstandsniveau, zonder vermogen, altijd in aanmerking komen voor kwijtschelding.
Belastingkantoor Munitax regelt voor ons de uitvoering van het kwijtscheldingsbeleid. Zij maken voor het verlenen van geautomatiseerde kwijtschelding gebruik van de informatie van het landelijk Inlichtingenbureau. Het bureau toetst het gemeentelijke bestand met de huishoudens die in 2017 recht hebben op kwijtschelding aan de hand van gegevens van het UWV, de Belastingdienst en de RDW. Afhankelijk van het toetsingsresultaat wordt het recht op kwijtschelding wel/niet ambtshalve verleend.
Lokale heffingen
Lokale lastendruk
Lokale lastendruk
De belastingen en heffingen die inwoners betalen, verschillen per persoon. Toch bestaat de behoefte om gemeenten te vergelijken. Voor die vergelijking maken we gebruik van de gemeentelijke lastendruk. Hierbij gaan we uit van een standaardsituatie met de tarieven van onze gemeente. In de berekening van de lastendruk houden we rekening met de Onroerende- zaakbelastingen, Afvalstoffenheffing en Rioolheffing.
Tabel: Lokale lasten per type huishouden 2018
Berg en Dal
Berg en Dal
Eigenaar woning
Huurder woning
Belastingsoort
Meerpers.
Eenpers.
Meerpers.
Eenpers.
Ozb
230
230
-
-
Rioolheffing
233
117
233
117
Afvalstoffenheffing
202
144
202
144
Afvalzakken
26
17
26
17
Totaal
691
508
461
278
Uitgangspunten voor de berekening:
Ozb: woningwaarde € 228.000, tarief 0,0995% + 1,4%
Rioolheffing: meerpersoonshuishouden waterverbruik 150 m³
eenpersoonshuishouden waterverbruik 50 m³
Afvalstoffenheffing: stijging tarief met circa 1,5%
Afvalzakken: meerpersoonshuishouden circa 26 zakken per jaar
eenpersoonshuishouden circa 17 zakken per jaar
Tabel: Lokale lasten per type huishouden 2017
Berg en Dal
Berg en Dal
Landelijk*
Eigenaar woning
Huurder woning
Belastingsoort
Meerpers.
Eenpers.
Meerpers.
Eenpers.
Meerpers.
Eenpers.
Ozb
227
227
-
-
272
272
Rioolheffing
211
106
211
106
192
174
Afvalstoffenheffing
199
142
199
142
260
204
Afvalzakken
26
17
26
17
Totaal
662
492
436
265
724
650
*) Gegevens uit COELO- atlas 2017
Uitgangspunten voor de berekening:
Ozb: woningwaarde € 228.000, tarief 0,0995%
Rioolheffing: meerpersoonshuishouden waterverbruik 150 m³
eenpersoonshuishouden waterverbruik 50 m³
Afvalzakken: meerpersoonshuishouden circa 26 zakken per jaar
eenpersoonshuishouden circa 17 zakken per jaar
Tabel: Lokale lasten per type huishouden 2016
Bedragen in euro's
Millingen a/d Rijn
Ubbergen
Groesbeek
Landelijk*
Belastingsoort
Meerpers.
Eenpers.
Meerpers.
Eenpers.
Meerpers.
Eenpers.
Meerpers.
Eenpers.
Ozb
219
219
219
219
219
219
268
268
Rioolheffing
211
106
211
106
211
106
193
175
Afvalstoffenheffing
194
154
199
149
141
94
263
209
Afvalzakken
32
23
-
-
39
28
Totaal
656
501
629
474
609
447
724
652
*) Gegevens uit COELO- atlas 2016
Uitgangspunten voor de berekening:
Ozb: woningwaarde € 219.000, tarief 0,1000%
Rioolheffing: meerpersoonshuishouden waterverbruik 150 m³
eenpersoonshuishouden waterverbruik 50 m³
Afvalzakken: meerpersoonshuishouden circa 35 zakken per jaar
eenpersoonshuishouden circa 25 zakken per jaar
Tabel: Lokale lasten per type huishouden 2015
Bedragen in euro's
Millingen a/d Rijn
Ubbergen
Groesbeek
Landelijk*
Belastingsoort
Meerpers.
Eenpers.
Meerpers.
Eenpers.
Meerpers.
Eenpers.
Meerpers.
Eenpers.
Ozb
205
205
205
205
205
205
263
263
Rioolheffing
194
194
263
263
189
95
189
171
Afvalstoffenheffing
194
154
199
149
141
94
263
211
Afvalzakken
32
23
-
-
39
28
Totaal
625
575
666
617
573
422
716
646
*) Gegevens uit COELO- atlas 2015
Uitgangspunten voor de berekening:
Ozb: woningwaarde € 215.000, tarief 0,0954%
Rioolheffing: meerpersoonshuishouden waterverbruik 150 m³
eenpersoonshuishouden waterverbruik 50 m³
Ubbergen eigenarenheffing vast tarief
Afvalzakken: meerpersoonshuishouden circa 35 zakken per jaar
eenpersoonshuishouden circa 25 zakken per jaar